Довідник

З Документа «Освіта в Католицькій школі»

Конгрегації Католицької освіти

 

РОДИНА – ЖИТТЄВО ВАЖЛИВА КЛІТИНА СУСПІЛЬСТВА

 

238. Завдання виховання

Родина утворює спільноту любові та солідарності. І лише вона спроможна передати культурні, етичні, соціальні, духовні, релігійні цінності, необхідні для розвитку та добробуту своїх членів і суспільства загалом.  Здійснюючи свою виховну місію, родина робить внесок суспільне благо і є першою школою суспільних чеснот, що потрібні кожному суспільству.  Родина допомагає людині зростати у свободі та відповідальності; це необхідні передумови для виконання будь-якої ролі в суспільстві.  Виховання передає основні цінності та сприяє їхньому засвоєнню.

 

239.  Родина відіграє унікальну й  незамінну роль у вихованні дітей.

Батьківська любов, слугуючи дітям і плекаючи в них найкраще, найповніше проявляється саме у вихованні. «Будучи джерелом, батьківська любов стає також натхненням, а отже, нормою, що керує всією виховною діяльністю, збагачуючи її найціннішими плодами любові:  доброзичливістю, постійністю, добром, служінням, безкорисливістю і жертовністю».

Право і обов'язок батьків виховувати своїх дітей можна розглядати як «життєво важливі,  бо вони пов'язані з передачею  людського життя; першочергові щодо виховної ролі інших людей, зважаючи на неповторність відносин любові між батьками і дітьми;  незамінні і невід'ємні, а отже, їх не можна повністю передати іншим, а інші люди не можуть взяти їх на себе».  Батьки наділені правом і обов'язком дати дітям релігійне виховання і морально сформувати їх.  це право держава не може скасувати, а мусить поважати і захищати; воно – первинне право, яким родина не повинна нехтувати і яке не може делегувати.

 

240.  Батьки – це перші, але не єдині вихователі своїх дітей.  

Отже, вони повинні відповідально здійснювати виховання у тісній і чуйний  співпраці з громадськими церковними організаціями.

Батьки мають право обирати інструменти формування відповідно до своїх переконань і шукати такі засоби, які допоможуть їм виконувати обов'язок вихователів, включаючи духовну і релігійну сфери.  Державна влада мусить гарантувати це право і створювати належні умови для його реалізації.  У цьому контексті співпраця родини з освітніми закладами набуває суттєвої ваги.

 

242. Родина несе відповідальність за цілісне виховання  дитини.

Будь-яке повноцінне виховання передбачає формування людської особистості, зважаючи на її кінцеву мету і на благо суспільства, до якого вона належить і в якому, ставши дорослою, здійснюватиме свої обов'язки.  Цілісного виховання можна досягти, коли дітей виховують -  свідченням життя і словом - у дусі діалогу зустрічі товариськості поваги до закону солідарності і миру розвиваючи засадничі чесноти справедливості та милосердя.

У вихованні дітей однаково необхідні і батьки і матері

Отже, батьки мають працювати разом.  Вони повинні використовувати свою владу з повагою і добротою, але водночас у разі потреби твердо і рішуче.  Їхня влада мусить бути обґрунтована послідовна мудра та завжди спрямована на цілісне благо  дитини.